Teknik

Genel Notlar

Fren balatalarının aşınması büyük ölçüde kullanım koşullarına ve sürüş şekline bağlıdır. Sık sık şehir içi trafikte ve kısa mesafelerde ya da sportif amaçlı kullanılan araçlarda, servis planında belirlenmiş periyotlar arasındaki sürelerde de fren balatalarının kalınlığının Volkswagen servisine kontrol ettirilmesi gerekir.

Yokuş aşağı inerken, zamanında yapılan vites küçültme ve motorun frenleme etkisinden yararlanılabilir. Bu yolla fren balatalarının yükü de hafifletilmiş olur. Ayrıca; fren yapmanız gerekirse, sürekli değil, aralıklarla yapmanız gerekir.

 

Frenlemeyi Olumsuz Etkileyen Unsurlar Nelerdir?

Yolun Islaklığı ve Yola Serpilen Tuzlar

Uyarı
Belli sürüş koşullarında, örneğin fren kampanaları ve balatalarının su içinden geçmesi sırasında, kuvvetli yağmurlarda ya da aracı yıkadıktan sonra ıslanması veya kışın donması nedeniyle, frenlerin etkisi azalabilir; ancak kuruduktan sonra etkisi tam olur.
Uyarı
Tuz serpilmiş yollarda giderken uzun süre fren yapılmamışsa, tam fren etkisi elde edilemeyeceğinden, fren diskleri ve balatalarının üzerinde biriken tuz tabakası önceden fren yapılarak giderilmelidir.

Frenlerin Aşırı Isınması

Uyarı
Eğer fren yapmak zorunda değilseniz, fren pedalına hafifçe basarak balataları aşındırmayınız. Bu durum frenlerin ısınmasına, uzun fren mesafesine ve frenlerde aşırı aşınmaya neden olacaktır.
Uyarı
Uzun süre yokuş aşağı inecekseniz, düşük vitese geçip yavaşlayınız (düz şanzıman) ya da daha düşük bir vites konumu seçiniz (otomatik şanzıman). Böylece motorun frenleme etkisinden en iyi şekilde faydalanacak ve balataların yükünü hafifletmiş olacaksınız.
Uyarı
Araca sonradan ön spoiler , tam boy jant kapakları vb. monte edildiği takdirde, ön frenlerin hava giriş çıkışının engellenmediğinden emin olunmalıdır. Aksi takdirde fren tertibatında aşırı ısınma meydana gelebilir.

Fren Servosu

Uyarı
Servo, sadece motor faaliyetteyken oluşan bir vakumla çalışır. Bu nedenle motorun çalışmadığı zamanlarda aracın haraket etmesine izin verilmemelidir.
Uyarı
Fren servosu çalışmadığı takdirde, örneğin aracın çektirilmesi gerekiyorsa ya da servo arızalandığında, fren servosunun eksikliğini dengelemek amacıyla fren pedalına daha kuvvetli basmanız gerekir.

ABS Kilitlenmeyi Önleyici Fren Sistemi

ABS kilitlenmeyi önleyici fren sistemi, aracın aktif seyir güvenliğinin artışında önemli rol oynar. Klasik fren sistemlerinden üstün olan yanı, kaygan bir zeminde lastiklerin kilitlenmesini önlediği için, yolun durumuna göre mümkün olan azami direksiyon hakimiyetini sağlamasıdır.

Ancak ABS kilitlenmeyi önleyici fren sistemi var diye, her durumda fren mesafesinin kısalacağı düşünülmemelidir. Hatta büyük bir dikkatle ve çok yavaş gidilmesi gereken kumlu ya da altı buz olan yumuşak karlı zeminlerde fren mesafesi biraz daha artar.

ABS Kilitlenmeyi Önleyici Fren Sisteminin Çalışma Prensibi

Aracın hızını saatte 7 km'ye ulaştığında otomotik bir test işlemi başlar. Bu sırada bir pompa sesi duyulabilir.

Bu düzenleme işlemi, fren pedalının nabız atışına benzer hareketinden ve buna bağlı olarak çıkan gürültüden anlaşılabilir. Böylece ön tekerleklerden en azından birinin bloke olma tehlikesiyle karşı karşıya olduğunu anlarız. Bu dönemde ABS kilitlenmeyi önleyici fren sisteminin etkili olabilmesi için fren pedalı basılı konumda kalmalıdır. Hiçbir zaman pompalamayınız.

Uyarı
ABS kilitlenmeyi önleyici fren sisteminde mevcut fiziksel şartların sınırları aşılamaz. Bu bilhassa buzlu ve ıslak zeminler için daha da çok geçerlidir.
Uyarı
ABS kilitlenmeyi önleyici fren sisteminde bir arıza meydana gelirse, bir ya da iki ikaz lambası yanar

 

Dört Çekerli Bir Aracın Kullanımı

Çekiş Kavramı

Synchro araçlar, otomatik olarak devreye giren, dört çekerli sistem ile donatılmıştır. Çekiş gücü otomatik olarak dağıtılır ve sürüş tarzınızla yol koşullarına en fazla uyum gösterecek şekilde ayarlanır.

Uyarı
Çekiş tekerlekleri durdurma gücü, iki çekerli araçlardaki gibidir. Bunun için araç, kaygan zeminlerde iyi hızlanma olanağı bulunmasına rağmen, asla yüksek hızlarda kullanılmamalıdır. Islak bir zeminde hızla gidildiğinde, ön tekerlekler kayabilir (Aquaplaning). Bu araçta -önden çekişli araçların tersine- motor aniden yüksek devir yapmaya başlamasına rağmen, kaymanın farkına varılmaz. Bu yüzden, aşırı hızla değil, yol şartlarına uygun süratle gitmek daha doğrudur.

Başka Hangi Noktalara Dikkat Edilmelidir?

Kış Lastiklerinin Kullanımı

Dört çekerli araçlar, kışın da iyi çekiş sağlar. Aracınızın lastiklerini kışın ya da dört mevsim kullanılan lastiklerle değiştirirseniz, aracınıza çok daha iyi hakim olur ve fren emniyeti sağlarsınız.

Lastik Değişimi

Synchro araçlarda dört tekerlek de daima aynı çapta olmalıdır.

Elektronik Diferansiyel Kilidi (EDL)

ABS kilitlenmeyi önleyici fren sistemi bulunan araçlarda ilave olarak elektronik diferansiyel kilit sistemi de bulunabilir.

EDL sistemi, uygun olmayan yol koşullarında bile, çekişi, hızlanmayı ve dik rampaları tırmanmayı kolaylaştırır ve hatta mümkün kılar.

EDL sistemi otomatiktir. Sürücünün herhangi bir şekilde müdahale etmesine gerek olmaz. Sistem ABS kilitlenmeyi önleyici fren sistemi sensörlerini kullanarak çekiş tekerleklerinin hareketini izler.

Yaklaşık 40 km/s'lik (25 mph) bir hıza kadar, çekiş tekerleklerinin hızları arasındaki yaklaşık 100 rpm'lik bir fark, tekerleği yavaşlatır ve diferansiyel üzerinden diğer çekiş tekerleğine daha fazla çekiş kuvveti uygulayarak dengeler.

Bu işlem, sistemin ürettiği bir ses ile fark edilir. EDL sisteminden en iyi şekilde yararlanmak için, seyir halindeyken gaz pedalını ve debriyajı yol koşullarına uygun olarak kullanınız.

Uyarı
Kaygan zeminlerde, örneğin karlı ya da buzlu yollarda hızlanırken, gaz verme işlemi dikkatle yapılmalıdır. Lastikler EDL sistemi devredeyken bile patinaj yapabilir ve çekiş dengesi azalır.

Fren uygulanan tekerleğin fren diskinin aşırı ısınmaması için, olağandışı yüklenme söz konusu olduğunda, EDL otomatik olarak kapanır. Bu durumda araç çalışmaya devam eder ve EDL sistemi olmayan bir araç özelliği taşır. Bu yüzden, gösterge panelinden EDL'nin kapanıp kapanmadığı anlaşılmaz. Fren soğuduğunda da EDL otomatik olarak tekrar devreye girer.

ABS kilitlenmeyi önleyici fren sistemi ikaz lambası yanarsa, EDL sisteminde de arıza olabilir. Böyle bir durumda, lütfen en kısa zamanda bir Volkswagen servisine başvurunuz.

Çekiş Kontrol Sistemi (ASR)

ABS kilitlenmeyi önleyici fren sistemi bulunan araçlar, ilave olarak bir çekiş kontrol sistemi (ASR) ile donatılabilir.

ASR sistemi, uygun olmayan yol koşullarında bile çekişi, hızlanmayı ve dik rampaları tırmanmayı kolaylaştırır ya da mümkün kılar.

ASR sistemi normal koşullarda sürekli açık tutulmalıdır. Sadece tekerleğin patinaj yapmasının istendiği özel durumlarda ASR sistemi devre dışı bırakılabilir.

Hidrolik Direksiyon

Motor çalışırken direksiyon simidini 15 saniyeden fazla tam tur olarak bırakmayınız. Direksiyonun uzun süre kilitlenmesinden dolayı hidrolik direksiyon pompası ile hidrolik yağ aşırı ısınabilir.

Bunun sonucunda hidrolik direksiyon sistemi hasar görebilir.

Ayrıca; araç hareketsizken, direksiyon tamamen kilitli konumda olduğu sürece, sistem gürültü yapar. Çünkü pas pompası yüksek basınç altındadır. Motorun rölanti hızı bunun sonucunda kısa süreli de olsa azalacaktır.