DC Şarj
DC şarj, elektrikli araçların doğru akım (DC) kullanarak enerji aldığı, daha hızlı şarj süreçleri sunan bir şarj yöntemidir. AC şarjdan farklı olarak, DC şarjda elektrik şebekesindeki alternatif akım (AC) önce bir şarj cihazı tarafından doğru akıma dönüştürülmez; bunun yerine, enerji doğrudan araç bataryasına aktarılır. Bu, şarj sürecini hızlandırır ve daha kısa sürelerde daha yüksek kapasiteyle şarj olmasını sağlar.
DC şarj, genellikle hızlı şarj istasyonları ve halka açık şarj noktalarında kullanılır. Bu şarj yönteminin en büyük avantajı, yüksek güç kapasitesi sunarak elektrikli araçların çok daha hızlı bir şekilde şarj edilmesini sağlamasıdır. DC şarj cihazları, genellikle 50 kW, 150 kW ve 350 kW gibi güç çıkışlarına sahip olup, araçları 15-30 dakika gibi kısa bir sürede %80’e kadar şarj edebilir.
Volkswagen'in ID. Ailesi, CCS (Combined Charging System) standardını kullanarak DC şarjdan faydalanır. CCS şarjı, DC şarj için en yaygın ve hızlı şarj bağlantı sistemlerinden biridir. Bu sistem, yüksek hızlı şarj noktasında aracın bataryasına doğrudan enerji aktarılmasını sağlar, böylece şarj süresi çok daha kısa olur.
Dış Ambiyans Aydınlatma "Welcome Light"
Volkswagen'inize yaklaştığınızda sizi sıcak bir karşılama bekliyor. Dış Ambiyans Aydınlatma "Welcome Light", zemine yansıyan zarif ışık oyunlarıyla geceye şıklık katarak prestijli bir görünüm sunar. Bu özel aydınlatma, sadece estetik değil, aynı zamanda işlevselliğiyle de fark yaratır. Volkswagen’in detaylara verdiği önemin bir yansıması olan Welcome Light, her yolculuğa etkileyici bir başlangıç yapmanızı sağlar.
Diferansiyel
Bazen diferansiyel dişlisi ya da dengeleme grubu olarak da adlandırılan diferansiyel, tahrik edilen akslardaki farklı tekerleklerde oluşan devir sayılarını dengelemek için çalışır.
Faklı tekerlek devir sayıları, bir virajı alırken aynı aks üzerindeki tekerlekler, uzunlukları farklı olan mesafeleri kat etmek zorunda kaldığında ortaya çıkar. Bu bağlamda, virajın dış bölgesinde olan tekerlek, virajın iç bölgesindeki tekerlekten daha hızlı dönmesi gerekir (birim zamanda daha uzun bir yol katetmesi gerektiği için). Bu işleviyle diferansiyel, otomobilin viraj alması için hayati önem taşır.
Diferansiyel etkisinin, günümüzde yol tutuşu iyileştirmek için kullanılması da söz konusudur. Bu bağlamda, tahrik edilen aks üzerindeki devir sayılarının dengelenmesini işi çoğunlukla bir konik dişli diferansiyel üzerinden sağlanır. Sınırlı bir kaydırmalı diferansiyel, tekerleklerden birinin serbest şekilde dönmesi ortaya çıktığında (patinaj durumu) bunu önler ve gücü, daha iyi tutuşa sahip olan diğer tekerleğe yönlendirir. Bu amaç doğrultusunda devir sayısı dengelemesi elle veya otomatik olarak %100’e kadar engellenebilir. Bu sayede, zeminin kaygan özellikler taşıdığı yerlerde gücün neredeyse %100’ü zeminde en iyi tutuşa sahip olan tekerleğe yönlendirilebilir.
4x4 çekiş sistemine sahip olan araçlarda ek olarak bir dağıtıcı diferansiyel de gerekir. Bu dağıtıcı, motorun tahrik torkunu ön ve arka aksa dağıtır. Viraj geçişlerinde akslar birbirinden farklı bir hızla döndüğünden, burada da bir devir sayısı dengelemesi gerekir. Burada kullanılan diferansiyel dişi grubu, merkezi diferansiyel olarak adlandırılmaktadır.
Difüzör
Difüzör, otomobillerin arka alt kısmında bulunan, hava akışını yönlendiren ve hızlandıran aerodinamik bir öğedir.
Difüzörler, otomobilin altındaki hava basıncını azaltırken, üst tarafındaki hava basıncını artırarak araç üzerinde "yere basma" kuvvetini artırır. Bu, otomobilin yol tutuşunu ve stabilitesini artırır, özellikle yüksek hızlarda veya spor otomobillerde önemli bir faktördür. Ayrıca, difüzörler yakıt verimliliğini artırabilir, çünkü daha düşük hava basıncı otomobilin aerodinamik direncini azaltır. Bu da otomobilin daha az yakıt tüketmesine yardımcı olur.
Difüzörler, otomobil tasarımında hem işlevsel hem de estetik bir rol oynar. Spor otomobillerde daha belirgin ve agresif bir görünüme sahip olabilirler, ancak genellikle tüm otomobillerde aerodinamik verimliliği artırmak için kullanılırlar.
Dijital Kokpit "Digital Cockpit"
Volkswagen'in Dijital Kokpit "Digital Cockpit" teknolojisi, farklı büyüklüklerde sunulan dijital gösterge paneli ve bilgi-eğlence sistemini içeren gelişmiş bir kokpit çözümüdür. Geleneksel analog göstergelerin yerini alan bu dijital ekranlar, sürücüye hız, navigasyon, sürüş destek sistemleri ve multimedya bilgilerini kullanıcı dostu bir arayüz üzerinden sunar. Model ve donanım seviyesine bağlı olarak farklı boyutlarda ve çözünürlüklerde tercih edilebilen Digital Cockpit ekranları, modern ve yenilikçi bir sürüş deneyimi sağlar.
Dijital Kokpit “Innovision Cockpit”
Dijital Kokpit “Innovision Cockpit”, 12” boyuta sahip Dijital Gösterge Paneli “Digital Cockpit Pro” ve 15” renkli dokunmatik ekrana sahip sahip "Discover Pro Max" Navigasyon Sisteminin bir bütün olarak entegre edilmesinden oluşmaktadır. Üzerinde tuş veya düğme bulunmayan bilgi ve eğlence sistemi ekranında menüler arasında geçiş Hareket Duyarlı Kontrol Özelliği “Gesture Control” ile sağlanabilmektedir. Aynı zamanda tek parmak ile menü içerisinde gezinebilir, iki parmak kaydırılması ile bir sonraki menü ekranına geçiş yapılabilir.
Sürüş modları, klima, koltuk konfor, Kablosuz App-Connect, müzik ve araca dair fonksiyonların hepsinin kontrolü Dijital Kokpit “Innovision Cockpit” ekranı üzerinden rahatlıkla yapılabilmektedir.
Dijital Ses İşleme Sistemi “DSP”
Volkswagen’in Dijital Ses İşleme Sistemi "Digital Sound Processing", ses deneyimini yeni bir boyuta taşımıştır.
Özel bir algoritma, araç içerisindeki sesleri kumanda edebilmekte ve her oturma yeri için neredeyse eşit seviyeli ve dengeli bir ses deneyimi yaşanmasını sağlayabilmektedir. Sistem, konser salonunda olduğu gibi tüm seslerin dinleyiciyi adeta sarmasını sağlar. Mekânsal atmosfer, birden fazla ayrı ses kanalının yansıtılması amacıyla dönüştürülen konvansiyonel stereo kaynaklarını dahi optimize edebilmektedir.
Dinamik Sinyal
Dinamik sinyal, otomobilin dışındaki sürücülere ve yayalara çevresel durumu daha etkili bir şekilde iletmek amacıyla kullanılan bir sinyal sistemidir. Bu sistem, aracın dönüş sinyali yandığında aracın arka far grubunda ve yan aynalarda bulunan LED ışıkların özel bir desenle yanıp söndüğü bir görsel efekt oluşturur. Bu efekt, sinyal verme niyetini daha belirgin hale getirerek diğer sürücülerin ve yayaların, sürücünün neler yapmayı planladığını daha hızlı ve açık bir şekilde anlamalarına yardımcı olur. Dinamik sinyal, trafik güvenliğini artırmaya yönelik yenilikçi bir çözümdür ve sürücü ile çevresel etkileşimi optimize etmeyi amaçlar.
Dinamik Direksiyon Önerisi
Dinamik Direksiyon Önerisi, Elektro Mekanik Servo Direksiyon sisteminin gerçekleştirdiği bir güvenlik fonksiyonudur.
ESP savrulma sensörleri üzerinden algılanan kritik durumlarda sürücüye, aracı dengelemek için direksiyonu hangi yöne kırması gerektiği konusunda öneride bulunur. Tabi ki araç bu fonksiyonla direksiyonu kendi kendine çevirmemekte, ancak direksiyonun doğru yönde kırılmasını yanlış yönde kırılmasından daha kolay hale getirmektedir. Bunun için Elektro Mekanik Servo Direksiyon kontrol ünitesi, ESP’den gelen sinyal ile beslenir ve direksiyon desteğini doğru yönde arttırırken, yanlış yönde azaltır.
Dinamik Uzun Far Asistanı “Dynamic Light Assist”
Dinamik Uzun Far Asistanı, yolun optimum şekilde aydınlatılmasını sağlayarak trafikte daha fazla güvenlik sağlamaktadır.
Dinamik maskeleme özellikli bu sistem, karşıdan gelenlerin gözünü kamaştırmadan sürekli şekilde uzun farla sürüş yapılabilmesine imkân sağlar. Maskeleme fonksiyonu sayesinde uzun far kısmi olarak örtülebiliyor. Trafikte bulunan diğer araçlar ve yolun aydınlatılma seviyesi ile ilgili bilgiler, dikiz aynasında bulunan bir kamera tarafından sürekli olarak ölçülmektedir. Dinamik Uzun Far Asistanı, böylece yolun tamamıyla aydınlatılması belirgin oranda iyileştiriliyor.
Dinamik Far Asistanı, baştan yaratılmış bir aydınlatma hissi sunuyor; ışık durumu daima optimum şekilde trafik durumuna uyarlanıyor.
Dinamik Viraj Farı
Dinamik Viraj Farı, direksiyon hareketini takip eden sürüşe duyarlı LED'li Bi-Xenon, LED High, LED Mid ve LED Matrix far sistemlerinin sunmuş olduğu bir özelliktir.
Direksiyon hareketlerine paralel olarak farları ayarlayan sistem virajların çok daha iyi aydınlatılmasını sağlar. Sistem, belirgin şekilde optimize edilmiş aydınlatma oranı sayesinde %90 kadar daha fazla güvenlik sağlar ve virajlarda kaza riskini azaltır. Sürücü böylece virajın güzergâhını ve ayrıca viraj sonunda yer alan insanları, hayvanları veya engelleri çok daha önce fark edebilir ve bu sayede kritik durumlarda çok değerli tepki süresi kazanması sağlanır.
Dinamik Viraj Farı, 10 km/h ve daha yüksek hızlardan itibaren azami 15° dönme açısı ile yolların viraj güzergahını takip eder. Viraj geçişi esnasında iç bölgedeki far modülü azami 15° derece kadar virajın iç bölgesine dönerken ve virajın dış bölgesindeki modülü azami 7,5° kadar virajın dış bölgesine doğru döner. Bu açı sınırlandırmaları sayesinde karşıdan gelen araçların gözlerinin kamaşması etkin bir şekilde önlenir.
LED Matrix far sisteminde ise LED modülleri direksiyon açısına göre hareket etmek yerine yan bölgeleri aydınlatacak şekilde yanar.
İlgili Linkler:
Dinamik Vites Değiştirme Programı
Bu program otomatik şanzımanların bir bileşenidir.
Sistem, ilgili optimum vites kademesini belirlemek üzere hesaplamalarını yaparken hem aracı hem de sürücüyü dikkate alır. Bunun anlamı; şanzıman kontrol ünitesi, optimum vitesi seçerken motorun karakteristiğini ve güncel sürüş durumunu değerlendirmektedir. Güncel hızın yanı sıra olası bir römork yükü veya aracın yokuş yukarı ya da aşağı sürülmesi de göz önünde bulundurulur.
Program kendisini aynı zamanda sürücünün sürüş stiline de uyarlar ve sürüş tarzına en uygun vites değiştirme noktasını belirler. Sürücünün sergilediği karakter daha çok sportif bir karakteri yansıtıyorsa, vites değiştirme aralıkları da daha geniş tutulur. Öte yandan, gaz kumandasına yavaşça basılması sonucunda bir üst vitese daha erken geçilir. Ani hızlanmadaki vites küçültme (kickdown) fonksiyonu bunun haricindedir. Kickdown fonksiyonu her daim hazırdır.
Dinamik Vites Değiştirme Programı, motor performansının doğru vites seçimi sayesinde optimum şekilde değerlendirilmesini garanti eder ve buna bağlı olarak daha düşük yakıt tüketimi ve egzoz gazı emisyonları sağlar.
Direkt Benzin Enjeksiyonu
Direkt Benzin Enjeksiyonlarında yakıt, 100 bar üzerindeki maksimum basınçla doğrudan yanma odasına püskürtülür.
Emme manifolduna (emme borusuna) gerçekleştirilen konvansiyonel enjeksiyonla kıyaslandığında bu yöntem önemli ölçüde daha hassastır ve ayrıca valflerin açma sürelerinden bağımsız çalışır.
Özel bir yanma odası geometrisi, yakıt ile hava karışımının optimum şekilde karşımasını sağlar. Direkt Benzin Enjeksiyonlu Volkswagen motorları, yüksek verimlilik seviyeleriyle ön plana çıkıyor. Eşit performanslı ve konvansiyonel enjeksiyon teknolojisine sahip motorlarla kıyasla uygun sürüş tarzında yakıt tasarrufu yüzde 15’e kadar ulaşabilmektedir. Benzin Direkt Enjeksiyonu, yenilikçi TSI teknolojisinin temelini oluşturur.
Direkt Dizel Enjeksiyonu
Dizel Direkt Enjeksiyonunda yakıt doğrudan yanma odasına püskürtülür. Günümüzdeki en yüksek etki derecesine sahip ve en verimli dizel motor tipi direkt enjeksiyonlu motordur.
Yüksek basınçlı enjeksiyona sahip bir turbo dizel motor, egzoz turbo şarj sistemli modern benzinli motorlar ile kıyaslandığında karşılaştırılabilir bir performans sergileyebilmektedir.
"Discover Media" Radyo ve Navigasyon Sistemi
Türkçe dil seçenekli "Discover Media" Radyo ve Navigasyon Sistemi, modele bağlı olarak 6.5" ve 8” büyüklüğünde renkli kapasitif dokunmatik ekranı, CD çalar, 2 adet SD kart girişi, AUX-IN, USB ve Bluetooth desteği sayesinde sürücünün bir multimedya sisteminden beklediği tüm temel fonksiyonları yerine getirir. Ayrıca navigasyon sistemi gidilmek istenen adres ya da POI’leri bularak sürücüye yön gösterir.
"Discover Pro" Radyo Navigasyon Sistemi
Sağdan sola veya soldan sağa el hareketleriyle menü fonksiyonları arasında ekrana dokunmadan geçiş yapmaya olanak sağlayan Harekete Duyarlı Kontrol “Gesture Control” özelliği sayesinde yepyeni bir teknolojiyle tanışmanızı sağlıyor. Modele bağlı olarak 9.2" ve 8" yüksek çözünürlüklü renkli ekrana sahip olan Discover Pro, kapasitif dokunmatik ekranı sayesinde çoklu parmak hareketlerini algılayabilmekte ve ekranlar arasında kolay geçiş yapılmasını sağlamaktadır. Composition Media sistemine benzer olarak SD ve AUX-IN bağlantılarının yanı sıra Bluetooth ve USB bağlantılarını da desteklemektedir. Navigasyon fonksiyonu gitmek istenen adres ya da POI’leri ekran üzerinde göstererek uygun rotanın çizilmesini sağlar. Sistemin genel özellikleri aşağıda özetlenmiştir.
- Türkçe dil seçeneği
- 9.2" ve 8" yüksek çözünürlüklü renkli dokunmatik kapasitif ekran
- DVD çalar ünitesi üzerinden müzik ve video oynatma desteği
- DVD çalar, SD ve USB ara yüzleri üzerinden AVI, MPEG, Divx ve H.246 video format desteği
- DVD çalar, SD ve USB ara yüzleri üzerinden MP3, WMA ve AAC müzik dosyaları format desteği
- Bağlantı ara yüzleri içerisinde kayıtlı olan albümleri, albüm kapağı resmi ile birlikte gruplama desteği
- 64 GB dahili hafıza
- 2 SD kart, 1 USB bağlantı ara yüzleri
- Bluetooth bağlantı desteği
- Harekete Duyarlı Kontrol Özelliği
Not: Otomobil hareket halindeyken sürücünün güvenliği adına DVD çalar otomatik olarak devre dışı kalır.
Dizel Partikül Filtresi
Dizel Partikül Filtresi, dizel motorlardaki egzoz gazlarının ayrıştırılmasına hizmet eden bir sistemdir.
Katalitik kaplı filtre, katkı maddeleri olmadan çalışır ve bunun yerine iki yönlü etkiye sahip bir asil metal içerikli filtre kaplaması kullanır. Sistem, yanma sonucu ortaya çıkan insan sağlığına ve çevreye zararlı partikülleri (kurum, ağır metaller) tutarak atmosfere salmaz, biriktirir. Ancak belirli bir kapasiteye sahip bu filtre zamanla dolar ve bu partiküllerden kurtulması gerekir. Bu işleme rejenerasyon adı verilir.
Pasif rejenerasyonda, katalizatör içinde depolanan kurumun yavaş ve çevre dostu bir şekilde CO2’ye dönüştürülmesi söz konusudur. Bu süreç, egzoz sistemi 350 - 500 °C sıcaklık aralığına ulaştığında ve özel bir tedbir gerektirmeden, çoğunlukla otoyol sürüşleri esnasında sürekli bir şekilde gerçekleştirilir.
Uzun süre düşük hızlarda gerçekleştirilen sürüşlerde ise (örneğin şehir içi trafiğinde) her 1000 ile 1200 kilometrede bir, egzoz gazı sıcaklığın aktif bir şekilde 600 °C değerine arttırılması ek bir filtre rejenerasyonu yapılmasını sağlar. Buna aktif rejenerasyon denilmektedir. Filtre içinde depolanan partiküller bu sıcaklıkta yakılır ve zararsız ya da daha az zararlı gazlar olarak atmosfere salınır.
Dönme Açısı Sensörü
Navigasyon sistemine bağlı Dönme Açısı Sensörü, aracın sağ veya sol tarafa doğru gerçekleştirilen seyir yönündeki değişiklikleri algılar.
Navigasyon kontrol ünitesi, kat edilen mesafeyle ilgili tekerlek devir sayısı sensörlerinden gelen bilgiler aracılığıyla seyir sürecini ve viraj çapını da hesaplar. Bu veriler, birleştirme navigasyonu olarak adlandırılan navigasyon için büyük önem taşır. Birleştirme navigasyonu konum belirleme işinin hassasiyetini arttırır ve tünel geçişleri gibi, GPS sinyallerinin alınamadığı durumlarda mesafe hesaplamasına olanak sağlar.
Dört Tekerlekten Yönlendirme Sistemi “All-Wheel Steering”
Dört Tekerden Yönlendirme Sistemi “All Wheel Steering”, saatte 37 km hıza kadar arka tekerleklerin ön tekerleklerin dönüş açısıyla ters yönde hareket etmesini (maksimum 5 derece açı ile) sağlar. Bu sayede Touareg gibi bir aracın manevra esnasındaki dönüş çapını 12,19 metreden 11,19 metreye düşmektedir.
Aracın hızı saatte 37 km’nin üzerine çıktığında ise arka tekerlekler ön tekerlekler ile aynı dönüş açısında hareket ederek daha konforlu ve güvenli şerit değiştirme imkanı sunmaktadır.
DSG Vites Kumandaları
Otomobilin direksiyon simidi üzerine entegre edilen manuel vites değiştirme kulakçıklarıdır. Direksiyon üzerindeki DSG vites kumandaları, sürücünün her iki elini direksiyon simidinde tutmasına ve vites değişikliklerini kolayca yapmasına olanak tanır. Bu kumandalar genellikle "+" ve "-" işaretleriyle işaretlenmiştir. Sürücü, vites değişikliklerini hızlı ve hassas bir şekilde yapabilir, bu da sürüş deneyimini daha keyifli ve daha kontrollü hale getirir. Direksiyon üzerinde DSG vites kumandalarını, otomobilin performansını ve konforunu artırmak için kullanıcı dostu bir özellik olarak kabul edebilirsiniz.
DYNAUDIO® Ses Sistemi
Şimdiye kadar sadece High-End alanında bilinen mükemmel ses kalitesi.
Bir araya getirilen sofistike tiz ses hoparlörleri, yüksek kaliteli derin bas hoparlörleri ve diğer bileşenler bugüne kadar tanıdığımız geleneksel sese büyüleyici bir ruh eşliğinde hayat verir. Hoparlörler, en yüksek ve en derin frekanslar için doğal bir çözümleme ve ayrıca ses dalgalarının komple iç mekâna homojen bir şekilde dağıtılmasını sağlar. Ayrıca kullanılan malzemeler de çok özel bir kaliteye sahiptir: Tüm bunları mümkün kılan ise çok hafif, boyutsal açıdan kararlı ve neredeyse tümüyle rezonanssız olan MSP’dir (Magnezyum Silikat Polimer).