Volkswagen Araç Terimleri Sözlüğü E-G
Gece Görüş Sistemi "Night Vision" hakkında daha detaylı mı bilgi almak istiyorsunuz? Ya da Elektronik Diferansiyel Kilidi "EDL" ve Elektronik Dinamik Diferansiyel Kilidi "XDS" arasındaki farkları mı öğrenmek istiyorsunuz? Volkswagen'in sayısız teknolojilerinin göz alıcı dünyasını şimdi keşfedebilirsiniz.
e-Call
e-Call, tehlikeli durumlarda yardımın mümkün olduğu kadar hızlı organize edilmesini sağlar. Kamuya açık acil çağrı merkeziyle sesli bağlantı kurulur. Çağrı merkezi aracın bulunduğu ülkenin dilinde iletişim kurar. Ayrıca acil durum çağrısıyla ilgili yasal olarak gerekli veriler, örneğin mevcut araç konumu gibi otomatik olarak kamu acil durum çağrı merkezine iletilir.
Egzantrik Mili
Egzantrik mili, emme ve egzoz valflerinin doğru zamanda ve doğru sırada çalışmasını sağlayarak ateşleme sistemini kumanda etmekle görevlidir. Valflerin açılma sürelerini optimum şekilde düzenleyerek sistemin kusursuz bir şekilde farklı sürüş tiplerine adaptasyonunu sağlar.
Bu sayede çok farklı devir aralıklarında ve motor yüklerinde ideal gaz değişimi sağlanır. Yakıt tüketimi ve zararlı madde emisyonları düşürülür, tork ve motorun çalışma konforu arttırılır. Üstten çift kam miline sahip olan motorlarda artan valf sayısına bağlı olarak silindir başına düşen kesişim alanı artırılarak motor verimi artar ve daha etkin gaz değişimi sağlanır.
Bu sistemlerde sunulan değişken subap zamanlaması sayesinde valf açılış ve kapanış zamanlamaları belirli parametrelere bağlı olarak değişkenlik gösterir ve etkin gaz değişimi sağlanır.
Egzoz Gazı Arıtma Sistemi
NOx depolu katalitik konvertör , asil metal katalizatöründen ve NOx depolama bileşeninden oluşan bir kombinasyonla azot oksitlerin geçici bir süre için depolanmasını sağlar. Belli aralıklarla depolanan azot oksit bileşeni, sürekli olarak okside edilerek egzoz gazı sürecinden çıkartılır.
Düzenli aralıklarda depolanmış olan azot oksitleri, azot oluşturacak şekilde indirgenir ve katalizatör bir sonraki depolama süreci için hazır duruma getirilir.
Egzoz Turbo Şarj Sistemi
Egzoz turbo şarj sistemleri, yanma için gerekli olan havayı yoğunlaştırarak motora yöneltilen havanın debisini arttırır. Atmosferik emişli motorlar ile kıyaslandığında (eşit motor hacminde), turbo şarj sistemini kullanan motorlarda performans, tork ve verimlilik önemli derecede artar.
Egzoz turbo şarj sistemi, statik şekilde birbirine bağlanmış olan iki adet türbinden oluşur. Bunlardan birisi, sıcak egzoz gazının oluşturduğu akışla tahrik edilir. Kompresör olarak adlandırılan diğer türbin ise statik bağlantı üzerinden tahrik edilir ve içeriye akan temiz havayı sıkıştırarak yoğunlaştırır. Hava hacmini azaltmak ve bu sayede yanma odasına daha fazla hava, yani daha fazla oksijen doldurmak üzere yoğunlaştırılmış havanın sıcaklığı bir soğutucu vasıtasıyla (Intercooler) düşürülür. Egzoz turbo şarj sisteminin kullanımı ile sadece performans artışı değil, aynı zamanda ve daha önemlisi ciddi oranda enerji tasarrufu ve çok daha düşük emisyonlar da elde edilebilmektedir.
Elektrik Soketi
Orta konsolda, aracın arka bölmesinde ya da bagaj bölmesinde bulunan 12 V’luk elektrik soketler, mobil cihazların bağlanmasına olanak tanır. Ayrıca birçok modelde opsiyonel olarak 230 V’luk bir priz de sunulmaktadır.
Elektrikli Ayarlanabilir ve Isıtmalı Aynalar
Isıtmalı ayna fonksiyonu, soğuk havalarda dış dikiz aynalarında oluşan buğuların giderilmesini sağlar.
Dış dikiz aynalarının arkasında yer alan resistans sistemi yardımıyla ayna yüzeyini ısıtan sistem, ayna kumandası üzerinden devreye alındıktan sonra 10 dakika boyunca çalışır ve buğuları çözer. Arıca ayna kumandası R (right-sağ) konumuna getirildiğinde sağ dış dikiz aynası, L (left-sol) konumuna getirildiğinde sol dış dikiz aynası elektrikli olarak ayarlanabilir. Bunun için kumanda elemanı, aynanın hareket etmesi istenilen yöne itilerek ayarlanır.
Elektrikli Ayarlanabilir, Katlanabilir, Isıtmalı ve Hafızalı Yan Aynalar
Elektrikli ayarlanabilir, katlanabilir, ısıtmalı ve hafızalı yan aynalar sunmuş olduğu konforla hayatı çok kolaylaştırır.
Kısıtlı geçiş imkanı olan yollarda sürüş yaparken veya dar alanlara park etmeye çalışırken, yan aynalarını ayarlamak veya katlamak olası kazaları önlemek için faydalı bir önlemdir. Sürücünün kapı içinde yer alan ayna kumanda elemanı R (right-sağ) konumuna getirildiğinde sağ dış dikiz aynası, L (left-sol) konumuna getirildiğinde sol dış dikiz aynası elektrikli olarak ayarlanabilir. Bunun için kumanda elemanı, aynanın hareket etmesi istenilen yöne itilerek ayarlanır. Ayrıca kullanıcı, yan aynaları kendi oturma pozisyonuna göre ayarladığında bunu hafızaya alabilir ve bir dahaki kullanımında tekrar ayar yapmaya gerek duymadan ayna pozisyonunu ayarlayabilir. Isıtma özelliği sayesinde ayna arkasındaki rezistanslar 10 dakika boyunca çalışır ve buğuları çözer. Böylece, görüş hiç bozulmadan seyahate devam edilir.
Elektrikli Açılır Cam Tavan
Bazı modellerinde kullanılan Elektrikli Açılır Cam Tavan, elektrikli olarak yukarı doğru kaldırma ve geriye doğru açılma fonksiyonlarına sahiptir.
Kompakt boyutları sayesinde, geriye doğru açılırken araç tavanının altına girerek gözden kaybolur ve bu bağlamda aerodinamik olarak verimlilik sunar. Elektrikli Açılır Cam Tavan, güneş ışınlarına karşı ek bir koruma önlemi olarak sert bir siperliğe sahiptir. Bu siperlik manuel olarak açılıp kapatılabilir.
Elektrikli Bagaj Kapağı
Elektrikli bagaj kapağı, sürücü koltuğundan veya uzaktan kumandalı anahtar ile rahat bir şekilde açılabilir.
Kapakta bulunan bir düğmeye basılması sonucunda ise kendi kendine kapanır. Tavan yüksekliği düşük olan garajlar gibi ortamlarda çarpmayı önlemek için maksimum açma yüksekliğini ayarlama olanağı tanınır.
Elektrikli Bel Destek Ayarı
Sürücü veya yolcu, koltuğun bel destek bölgesini istedikleri derecede ayarlamak için elektrikli bel destek ayarını kullanabilir. Bu ayar, bel bölgesindeki destek miktarını koltuğun içindeki elektrikli mekanizma ile artırarak veya azaltarak sırtın daha doğru bir şekilde desteklenmesini sağlar. Bu, uzun yolculuklar veya uzun süreli sürüşler sırasında konforu artırır ve sürücü ile yolcu arasında farklı vücut tiplerine uygun oturma pozisyonları sağlar, yani kişiselleştirilebilinir.
Elektrikli Kapı Kapatma Desteği
Touareg modelinde opsiyonel olarak sunulan Elektrikli Kapı Kapatma Desteği sayesinde kapıların tamamen kapatılması için çok kuvvet uygulanmasına gerek olmaz. Kapıların hafif bir şekilde kapatılması ve tam oturmaması halinde bile kapı kilit yuvasındaki özel bir mekanizma sayesinde kapılar tamamen kapanacak şekilde yerine oturur.
Elektrikli Katlanır Dış Dikiz Aynaları
Elektrikli katlanır dış dikiz aynaları, sunmuş olduğu konforla hayatınızı kolaylaştıracak.
Kısıtlı geçiş imkanı olan yollarda sürüş yaparken veya aracınızı dar yollara park ettiğinizde, dış dikiz aynalarını katlamak olası kazaları önlemek için faydalı bir önlemdir. Kokpitte yer alan ayna kumanda elemanı üzerinden tek bir hareketle kolayca katlanabilen dış dikiz aynaları sayesinde bu işlemi pratik bir şekilde gerçekleştirebilirsiniz. Ayrıca bazı modellerde elektrikli katlanır dış dikiz aynaları, çevresel aydınlatma fonksiyonu ile birlikte sunulmaktadır.
Elektro-Hidrolik Diferansiyel Kilidi "VAQ"
Gelişmiş bir sürüş deneyimi için tasarlanan Elektro-Hidrolik Diferansiyel Kilidi "VAQ", geleneksel mekanik diferansiyel kilitlerinin aksine değişken kilitleme oranları sunarak daha hızlı tepki verir, her türlü yol koşulunda çekiş gücünü optimize ederek araç dengesini ve manevra kabiliyetini artırır. Elektro-Hidrolik Diferansiyel Kilidi "VAQ", Elektronik Stabilizasyon Programı “ESP” ve Elektronik Dinamik Diferansiyel Kilidi “XDS” gibi diğer sistemlerle birlikte çalışır. Özellikle sportif sürüşlerde, çekiş gücünün maksimum düzeyde yola aktarılmasını sağlar.
Viraj çıkışında sistem, viraj dışındaki tekerleğin çekiş gücünü artırır ve asimetrik bir güç dağılımı ortaya çıkarır. Bir çeşit Tork Vektörleme “Torque Vectoring” etkisi yaratan bu müdahale hızlanma bağlantılı önden kaymaları (understeer) önler.
Elektro-Hidrolik Servo Direksiyon
Bilinen hidrolik direksiyonun geliştirilmiş bir türüdür. Temel farkı, direksiyon desteği için gerekli hidrolik basıncın motora bağlı bir kayışla değil de ayrı bir elektrik motoruyla sağlanmasıdır.
Çok düşük hızlarda veya araç durur haldeyken, yüksek direksiyon desteği için hidrolik pompanın basınç miktarı arttırılır. Yüksek hızlarda ise, destek gerekli olmadığından devir sayısı düşürülür. Enerji çekişi ihtiyaca uygun şekilde gerçekleştiğinden, elektro hidrolik servo direksiyon yakıt tasarrufu yapılmasına yardımcı olur.
Elektro-Mekanik Park Freni
Standart el freninin yerini alan Elektro-Mekanik Park Freni konsolda yer alan bir buton sayesinde aktive edilir.
Standart el freninin kalkmasıyla ön koltukların arasında eşya gözleri için daha fazla yer açılmıştır. Elektro-Mekanik Park Freni iki dişli elektrik motoru yardımıyla arkadaki disk frenlerini kumanda eder. Bu sistem elektromekanik bir yapıya sahip olmasına rağmen, merkezi araç elektriği devre dışı kaldığında da park edilmiş olan aracı güvenli bir şekilde sabit tutacak yapıda tasarlanmıştır. Gösterge panelinde ve buton üzerinde yer alan kontrol ışıkları, park freninin etkin durumda olup olmadığını gösterir.
Kolay kullanımı dışında, Elektro-Mekanik Park Freni sunmuş olduğu dinamik kalkış asistanı ve Auto Hold fonksiyonu ile sürücüsüne ek konfor ve güvenlik fonksiyonları sağlar.
Elektro-Mekanik Servo Direksiyon
Hıza bağlı şekilde ayarlanan elektrikli bir güç destekli yardımcı direksiyondur ve sadece sürücünün ihtiyaç duyduğu anlarda devreye girer.
Hidrolik bileşenlere hiç ihtiyaç duymadan çalışır. Hidrolik servo direksiyonlara kıyasla bu direksiyon türünün avantajları arasında daha düşük yakıt tüketimi, yenilenmiş konfor ve güvenlik fonksiyonları yer almaktadır. Direksiyonun aktif bir şekilde orta konuma geri getirilmesi orta hissini iyileştirir ve yan rüzgâr kompansasyonu, tek taraflı eğimli yollarda veya sabit yan rüzgârda sürücü üzerindeki yükü azaltır. Otomatik Park Sistemi "Park Assist" ve Şerit Takip Asistanı "Lane Assist" gibi destek fonksiyonları da onun yardımıyla gerçekleştirilir. Direksiyon desteğinin ilgili motor tipine ve donanıma özel bir şekilde uyarlanması da eşsiz bir direksiyon hissi sunar.
Elektronik Amortisör Ayarı "CDC"
Elektronik Amortisör Ayarı "CDC", süreklilik sunan ve önceden programlanmış kumandalı bir havalı süspansiyon uyarlamasıdır.
Elektronik Amortisör Ayarında, optimum amortisör ayarının hesaplanması için eşzamanlı olarak birçok sayıda parametre değerlendirilir. Elektronik kumandalı amortisörler hıza ve yol durumuna bağlı olarak ayarlanır. Kumanda, tekerleklerde ve karoseri üzerinde bulunan hızlanma sensörlerinden gelen bilgileri kullanarak gerekli amortisör ayarını hesaplar.
Sürücü buna ilave olarak amortisörün karakteristiğine de etki edebilmektedir. İki temel ayar mevcuttur; daha sert tasarlanmış olan sportif versiyon ve konforu ön plana çıkartan ikinci bir versiyon.
Elektronik Amortisör Ayarına sahip Havalı Süspansiyon bu şekilde daha fazla sürüş konforu, zevki ve güvenliği ile birlikte asfaltsız zeminlerde ve arazide iyileştirilmiş kullanabilirlik sunar. Bu sayede karoseri hareketleri dengelenir ve titreşimler optimum şekilde sönümleniyor.
Elektronik Diferansiyel Kilidi "EDL"
Elektronik Diferansiyel Kilidi “EDL”, tutuş özellikleri birbirinden çok farklı olan zeminlerde güvenli ve konforlu kalkış imkânı tanır.
Bir tekerleğin patinaj yapması durumunda, Elektronik Diferansiyel Kilidi "EDL", o tekerleğe hassas bir şekilde fren uygular ve güç daha iyi tutuşa sahip olan tekerleğe aktarılır. Elektronik Diferansiyel Kilidi, lastik aşınmasını azaltır ve yaklaşık 40 km/s hıza kadar (4MOTION: yaklaşık 80 km/s kadar) çalışır. Elektronik Diferansiyel Kilidi, yazılım fonksiyonu olarak elektronik stabilizasyon programının “ESP” ve anti patinaj sisteminin “ASR” bir bileşenidir.
Elektronik Dinamik Diferansiyel Kilidi "XDS"
Elektronik Dinamik Diferansiyel Kilidi “XDS”, bilinen EDL fonksiyonunun geliştirilmiş ve genişletilmiş versiyonudur.
Ancak, XDS çekiş kaybına odaklanmak yerine hızlı viraj geçişlerinde virajın iç bölgesinde bulunan ön tekerlek yükünün azalmasına tepki verir. XDS, tekerleğin patinaj yapmasını önlemek için virajın iç bölgesindeki tekerleğe ESP hidroliği üzerinden fren basıncı üretir. Bu şekilde çekiş iyileştirilir ve yetersiz yönlendirme eğilimi azaltılır. Bu esnada basınç seviyesi yaklaşık 5 bar’dan 15 bar’a kadar uzanan aralıkta hareket edebilmektedir. Sürüş izlenimi, ayarlı bir diferansiyel kilidinin hafifletilmiş şekline benzer. Tek taraflı, hassas bir fren basıncı yapılandırılması sayesinde daha sportif, daha hızlı ve hedef konusunda daha hassas bir viraj kabiliyeti elde edilir.
Elektronik Gaz Pedalı
Günümüz araçlardaki gaz pedalı bir sensör gibi etki eder. Bu sensör, pedal konumunu göz önünde bulundurarak sürücünün talep ettiği performansı algılar.
Motor elektroniği, oluşan sinyalleri dikkate alarak gaz kelebeğini, turbo veya kompresör şarj basıncını ve ateşlemeyi kumanda eder. Bu elektronik sistem, elektronik motor kumandasını kolaylaştırır, hızlı bir şekilde tepki verir ve Elektronik Stabilizasyon Programı "ESP" için teknolojik bir ön koşul oluşturur.
Elektronik Kontrollü Direkt Enjeksiyon
Elektronik Kontrollü Direkt Enjeksiyon, benzinin silindirlere doğrudan enjekte edildiği bir enjeksiyon sistemi türünü ifade eder. Bu sistem, her silindir için ayrı ayrı optimize edilmiş yakıt miktarlarını ve püskürtme zamanlamalarını sağlar. Bu sayede motor daha verimli çalışır, yakıt ekonomisi artar ve emisyonlar azalır.
Bu teknoloji ayrıca, motorun güç, tork ve yakıt verimliliği açısından daha iyi performans göstermesine katkı sağlar. Aynı zamanda sürüş deneyimini daha pürüzsüz hale getirir ve çevresel etkileri azaltır.
Elektronik Motor Yönetimi
Elektronik Motor Yönetiminin başlıca görevi, mümkün olan en verimli motor işletimini garanti etmek için tüm parametreleri sürekli süreç kumandası eşliğinde koordine etmektir.
Elektronik Motor Yönetiminin kumanda işlevleri devir sayısı, motor sıcaklığı, yakıt kalitesi (bir vuruntu sensörü üzerinden belirlenir) ve gaz pedalı konumu dikkate alınarak gerçekleştirilir. Kontrol ünitesine gelen tüm bilgiler işlenir ve bu işlemler sonucunda münferit yapı grupları için gerekli kumanda sinyalleri belirlenir. Verilerin tümüyle başa çıkmak için 16 veya 32 Bit işlemcilere gerek duyulur.
Motor tipine bağlı olarak ateşleme anı, enjeksiyon miktarı, enjeksiyon süresi, egzoz gazı geri basıncı, gaz kelebeği konumu, değişken emme manifoldu konumu, değişken türbin geometrisi (egzoz turbo şarj sisteminde) ve kam mili ayarı gibi parametreler kumanda edilmektedir. Normal işletimden sapmalar söz konusu olduğunda ilgili bilgiler arıza hafızasına kaydedilir ve böylece gelecek serviste bu hususun ele alınmasını mümkün kılınır.
Elektronik Motor Çekiş Kontrolü "MSR"
Elektronik Motor Çekiş Kontrolü "MSR", kaygan zeminde motor freni ektisi sayesinde tahrik tekerleklerinin bloke edilme ihtimalini önler. Bu durum sürücü aniden ayağını gazdan çektiğinde veya hızlı bir şekilde vites küçülttüğüne ortaya çıkmaktadır. Motor freni etkisi nedeniyle tahrik tekerleklerinde kayma meydana gelebilir. Bu kayma, kısa süreliğine zemin tutuşunun kaybedilmesine ve sürüş durumunun dengesizleşmesine neden olur. MSR, bu durumlarda sürüş dengesini muhafaza eder ve böylece güvenliği arttırır.
MSR, gerekli bilgileri tekerlek devir sensörlerinden ve motor ya da şanzıman kontrol ünitesinden alır. Kontrol ünitesi tahrik tekerleklerinde kayma algıladığı anda MSR veri yolu üzerinden motor kontrol ünitesine bilgi verir. Tahrik tekerlekleri yeniden araç hızına uygun şekilde dönene kadar, motor devri hafif bir şekilde arttırılır. Bu sayede araç yönlendirilebilir durumda kalır ve sürüş dengesi muhafaza edilir.
Elektronik Stabilizasyon Programı "ESP"
Elektronik Stabilizasyon Programı "ESP", savrulma tehlikesi gibi kritik sürüş durumlarını önceden algılar ve aracın savrulmasını önlemeye yardımcı olur.
ESP’nin kritik sürüş durumlarına tepki verebilmesi için sürekli olarak gerekli verilerle bilgilendirilmesi gerekir. Örneğin; sürücünün direksiyonu ne tarafa kırdığı ve aracın ne yönde hareket ettiği gibi... Sistem, birinci sorunun cevabını sistem direksiyon açısı ve tekerlek devir sayısı sensörlerinden alır. Kontrol ünitesi bu iki bilgiyi kullanarak optimum hareket yönünü ve optimum sürüş tutumunu hesaplar. Aracın savrulma oranı ve yanal akselerasyonu da bu önemli bilgiler arasında yer alır. Kontrol ünitesi bu bilgiler yardımıyla aracın gerçek durumunu hesaplayabilir.
ESP, aracın viraj geçişlerindeki hızının viraja uygun olmaması, yol yüzeyindeki beklenmedik değişikliklerle karşılaşması (ıslaklık, buzlanma, kirlenme) veya ani direksiyon manevrası gibi durumlara tepki vermesi gibi olası dengesizlikleri önler. Dengesizliğin, aracın viraj dışına savrulması (understeer: aracın, tekerlekler doğru yöne çevrilmiş olmasına rağmen viraj kenarına doğru itilmesi) veya aşırı yönlendirme (oversteer: aracın arka tarafının savrulması) ile ortaya çıkması bir fark yaratmaz.
Elektronik Stabilize Programının elektronik kontrol ünitesi dengesizliğin türünü sensör sistemi tarafından sağlanan bilgiler üzerinden algılar ve düzeltmeyi fren sistemine ve motor yönetimine gerçekleştirdiği müdahaleler üzerinden kumanda eder. ESP, yetersiz direksiyon hareketi uygulandığında (understeer) virajın iç bölgesinde bulunan arka tekerleği frenler. ESP aynı zamanda araç tekrar dengelenene kadar motor gücünü azaltır. ESP, aşırı yönlendirmeyi ise (oversteer) virajın dış bölgesindeki ön freni hedefli bir şekilde tetikleyerek ve aynı zamanda motor ve şanzıman yönetimine müdahale ederek önler.
Deneyimlerin artması ve belirgin oranda daha hassas sensör sistemleri kullanılması, bu karmaşık ayar sisteminin sürekli şekilde geliştirilmesine olanak sağlıyor.
Sistem, aşağıda belirtilen güvenlik ve konfor fonksiyonlarını içerir:
- ABS “Anti Blokaj Fren Sistemi”
- EBD “Elektronik Fren Gücü Dağıtımı”
- HVV “Arka Aks Tam Frenleme”
- ASR “Anti Patinaj Sistemi”
- EDL “Elektronik Diferansiyel Kilidi”
- MSR “Elektronik Motor Çekiş Kontrolü”
- HBA “Hidrolik Fren Asistanı”
- Overboost “Hidrolik Ek Güçlendirme”
- HBV “Hidrolik Fren Kuvveti Güçlendirmesi”
- Römork Stabilizasyonu
Emme Manifoldu
Motordaki yanma işlemi için gerekli olan hava, emme manifoldu üzerinden emme valfine, burdan da silindirin içine aktarılır. Motorun değişken performans ihtiyacına bağlı olarak emme manifoldu üzerinde değişiklikler yapılabilir. Ancak bu şekilde tüm koşullarda ve devir hızlarında silindirlerin yeteri miktarda hava ile beslenmesine imkân sağlanabilir. Bu da çok yollu emme manifoltu sistemi ile mümkündür.
Düşük devir hızlarından olabildiğince hızlı bir şekilde yüksek devir aralıklarına ulaşmak için uzun emme manifoldu kullanılır. Yüksek devirlerde ise optimum performans gücünün sağlanması için daha kısa emme manifolduna ihtiyaç duyulur. Emme manifoldu, sahip olduğu elektronik kumandalı kelebek sistemi sayesinde, düşük devir hızlarında uzun boru üzerinden hava aktarımı sağlarken, yüksek devir hızlarında ise daha kısa boru mesafesi sunar.
Emniyet Kemeri
Yolcu koruma sisteminin en önemli koruma bileşenlerinden biri de üç noktalı otomatik emniyet kemeridir.
Üç noktalı otomatik emniyet kemerinin görevi, olası bir kaza durumunda tüm yolcuları koltuklarında tutmak, yolcuların olabildiğince yolcu bölmesi ile birlikte hareket etmelerine olanak tanımak ve aşırı ya da kontrolsüz güçlere maruz kalmamalarını sağlamaktır. Emniyet kemerleri kolaylıkla takılmak için tasarlanmıştır ve her türlü vücut ile oturma pozisyonları için en iyi konfor koşullarının sağlanması için gerekli tüm ihtiyaçları karşılar. Emniyet Kemeri Gergi Sistemi, çarpışma sırasında var olan kemer boşluklarını sıkar ve kemerin vücuda sıkıca oturmasını sağlar. Emniyet kemeri güç sınırlayıcı sistemi ise maksimum kemer üzerinde kaza anında oluşa kuvveti azaltır ve bu sayede araç içerisinde bulunan yolcuların üst vücutlarına gelebilecek yararlanmalara karşı büyük koruma sunar.
eTSI Mild Hybrid Teknolojisi
eTSI Mild Hybrid Teknoloji, performans ve verimliliği birleştiren tamamen yeni bir tahrik formudur. Tamamen elektrikli mobiliteye geçmek istemeyenler de gelecekte daha fazla iklim farkındalığıyla araç kullanabilirler. Çünkü eTSI motor tiplerine sahip Volkswagen araçları daha ekonomik hale gelirken aynı zamanda karbon emisyonunda önemli bir azalma kaydediyor. Hafif hibrit tahriklerimiz, 48 V motora ve 7 vitesli Çift Kavramalı Şanzıman "DSG"ye bağlanan verimli TSI motorla donatılır. Bu tahriğin özelliği, benzinli motorun gücünün 48 V kayış tahrikli marş alternatörü ve 48 V lityum iyon pil tarafından desteklenmesidir. eTSI, içten yanmalı motor henüz çalışmaya başlamamışken aracın hareket etmesini sağlar. Ayrıca 48 V motora araç frenlendiğinde enerjiyi geri kazandırır. (Fren enerjisi geri kazanımı) Her iki özellik de eTSI'yı geleneksel TSI motordan önemli ölçüde daha ekonomik hale getiriyor.
Euro NCAP
Günümüzde araç teknolojisi için en önemli kriterlerden biri; Euro NCAP.
Euro NCAP, New Car Assessment Programme, yani Yeni Araç Değerlendirme Programı... Euro NCAP üyeleri arasında çeşitli AB devletlerinin trafik kurumları, FIA ve ADAC gibi merkezleri Avrupa’da bulunan otomobil kulüpleri bulunur.
Euro NCAP tarafından tanımlanmış olan testler aşağıdaki 4 alana ilişkin değerlendirmeler sunar:
- Yetişkin sürücü ve yolcuların korunması.
- Çocukların korunması.
- Yayaların korunması.
- Sürücü destek sistemleri.
Evden Çıkış “Leaving Home” Fonksiyonu
Sürücü uzaktan kumandayı kullanarak kapıların kilitlerini açtığında (evden çıkış/leaving home) kısa farlar, LED gündüz sürüş farları, dış dikiz aynalarının gövdelerinde yer alan çevre aydınlatmaları, stop lambaları ve plaka aydınlatması açılır.
Bu şekilde aracın dış aydınlatması karanlıkta araca giden yolun aydınlatılması için kullanılabilir. Aydınlatmanın açık kalma süresi çok fonksiyonlu gösterge üzerinden ayarlanabilir.
İlgili Linkler:
Eve Geliş "Coming Home" Fonksiyonu
Eve Geliş Fonksiyonunda, araç terk edildiğinde kısa farlar, dış aynaların gövdelerinde bulunan çevresel aydınlatma lambaları, arka park lambaları ve plaka aydınlatması gecikmeli bir şekilde kapatılır
Bu sayede sürücü ve yolcular, önceden belirlenebilen bir süre boyunca iyi aydınlatılmış bir yolda yürüyebilirler (eve geliş). Sürücü, uzaktan kumandayla kapıların kilitlerini açtığında da aynı şekilde tüm bu lambalar açılır (evden çıkış) ve böylece evden araca giden yolun aydınlatılması sağlanır.
Eğim İniş Asistanı “Hill Decent Assist”
Motor yönetim sistemi ve eğim iniş asistanı, motor devrinin kısılması sayesinde ve gerekli olduğu durumlarda frenlere müdahale ederek arazi sürüşlerinde yokuştan güvenli ve kontrollü bir iniş yapılabilmesine olanak tanır.
Yokuş Aşağı Sürüş Asistanı ile zorlu eğimlerden kolay ve emniyetli bir şekilde geçilebiliyor. Araç hızı, sürücünün müdahalesine gerek duyulmaksızın, sabit bir şekilde adım hızında tutularak sürücünün üzerine binen yük azaltılır.
Far Sensörü
Far Sensörü, sürücünün elle etkinleştirme veya devre dışı bırakılma için müdahalesini gerektirmeden, yolun optimum şekilde aydınlatılmasını sağlar. Sistem böylece, sürücü için belirgin oranda bir konfor ve güvenlik kazanımı sunar.
Hava kararmaya başlayınca veya gündüz saatlerinde bir tünelden geçildiğinde kısa hüzmeli farlar otomatik şekilde açılır. Bu sayede araç, tüm yayalar ve trafikte seyreden sürücüler tarafından da daha iyi ve daha kolay algılanabilir.
Far Yıkama Sistemi
Far temizleme sisteminde bulunan elektrikli su jetleri, farın dış yüzeyine yüksek basınçla su veya temizleme sıvısı püskürterek farı temizler.
Bu sayede yağmur, kar ve sıçramalar sonucunda oluşan kirlerde dahi optimum görüş sağlanır. Far yıkama sistemi xenon farlı modellerde standart olarak sunulmaktadır.
Fender Ses Sistemi
65 yıllık ses sistemleri ve amfi sistemleri deneyimine sahip Fender markasının bilgi birikimini otomotiv endüstrisine sokan Volkswagen – Fender ortaklığının ilk örnekleri 2011 yılında ortaya çıkmaya başlamıştır.
“Yüksek ve alçak ses düzeylerinde yüksek berraklık”, “bozulma olmaksızın çevrilebilen yüksek ses seviyeleri”, “çok yüksek bas tepkileri” ve “detaylı orta-seviye tonlar” felsefesiyle, Volkswagen otomobillerine özel olarak geliştirilen Fender ses sistemleri, Wolfsburg’da özel olarak kurulan laboratuvarda geliştirilmiştir. Tüm modellerde 8 adet hoparlör bulunur. Modelden modele farklılık göstermekle beraber, 17 cm ila 20 cm çapındaki Fender-Twins ana hoparlörlere, bagaj bölümüne yerleştirilmiş Fender Bassman isimli özel subwoofer eşlik eder.
Fender ses sistemi ile gerçek Hi-Fi stereo deneyimi, Volkswagen modelleri ile buluşmuştur.
Fren Enerjisi Geri Kazanımı
Frenleme sırasında açığa çıkan enerji, geri kazanım yöntemi ile alternatör tarafından elektriksel enerjiye dönüştürülür. Bu elektrik enerjisi aküde depolanır ve gelecek hızlanmalar için hazırda bekletilir. Bu sayede akü elektrik tüketicilerini besleyebilir ve alternatörün motor üzerine uyguladığı yük azaltılabilir.
Uygun alternatör ve akü ile birlikte sisteme akıllı bir akü yönetim sistemi de dâhildir. Bu akıllı akü yönetim sistemi, akünün şarj durumu için ek denetim fonksiyonları içerir.
Fren enerjisi geri kazanım sistemi, Volkswagen’in BlueMotionTeknolojileri altında topladığı verimli ve çevre dostu teknolojilerin arasında yer alır.
Frenler
Aracınızın fren sistemi, güvenlik açısından büyük önem taşır. Frenler ne kadar etkili ise, belirli bir hızdan durma noktasına kadar kat edilen fren mesafesi de o kadar kısa olmaktadır. Frenler; aracın motor gücüne, araç ağırlığına ve muhtemel sürüş hızlarına göre uyarlanmış olmalıdır.
Optimum güvenliğin sağlanması için modern araçlar iki fren devresine sahiptir. Bunlar, her iki aksta bulunan tekerleklere çaprazlama etki eder. Küçük ve kompakt araçlarda ön aksta bulunan disk frenler ve arka aksta bulunan tambur frenler yeterli bir frenleme sağlamaktadır.
Volkswagen, daha yüksek motor gücüne sahip olan modellerde ve orta sınıf araçlarda ön aksta daha yüksek performanslı, içten havalandırmalı diskler, arka aksta ise ilave disk frenler kullanır. Volkswagen araçlarındaki frenler günümüzde seri şekilde asgari olarak anti blokaj fren sistemini (ABS), fren destek sistemini (HBA)ve elektronik fren gücü dağıtım sistemini (EBD) içerir.
Gece Görüş Sistemi “Night Vision”
Touareg’de sunulan Gece Görüş Sistemi “Night Vision”, radyatör ızgarası içinde yer alan ısıya duyarlı termal bir kamera ile 130 metre mesafeye kadar olan alanda insan ve büyük hayvanları algılayarak Dijital Kokpit ekranına aktarıyor. Sistemin algıladığı engeli daha belirgin hale getirmek için IQ. LIGHT LED Matrix farlar bir ışık hüzmesi yakar ve frenler acil durum frenlemesi için hazır hale getirilir.
Bu sayede, gece yolculuklarında daha güvenli bir sürüş imkanı sağlanmaktadır.
Gelişmiş Sürüş Destek Sistemleri Paketi
Touareg modelinde sunulan Gelişmiş Sürüş Destek Sistemleri aşağıdaki sürüş asistan sistemlerini içermektedir.
- Kavşak Asistanı “Front Cross Traffic Assist”
- Şerit Değiştirme Asistanı “Side Assist”
- Şerit Takip Asistanı “Lane Assist”
- Gelişmis Çarpışma Hazırlığı “PreCrash 360”
- Adaptif Hız Sabitleyici “ACC”
- Trafikte Sürüş Asistanı “Traffic Jam Assist”
- Acil Durum Asistanı “Emergency Assist”
Gelişmiş Çarpışma Hazırlığı “PreCrash 360”
Gelişmiş Çarpışma Hazırlığı "PreCrash 360", çevresel sensörlerden aldığı verilerle olası çarpışma senaryolarını öngören ve yolcuların korunmasını en üst seviyeye taşıyan gelişmiş bir çarpışma hazırlık sistemidir. Araç etrafındaki 360 derecelik alanı sürekli tarayan radar, kamera ve ultrasonik sensörler sayesinde, kritik sürüş durumlarını tespit eder ve önleyici güvenlik önlemlerini devreye alır.
Çarpışma riski algılandığında, PreCrash 360 milisaniyeler içinde güvenlik sistemlerini optimize eder. Emniyet kemerlerini önceden gerginleştirerek yolcuların ideal oturma pozisyonunu almasını sağlar. Elektrikli camlar ve Panoramik açılır cam tavan, güvenlik için otomatik olarak kapanarak iç mekân bütünlüğünü korur. Süspansiyon sistemi, çarpışma etkisini minimize etmek amacıyla gövde yüksekliğini ayarlayabilir.
Yalnızca önden çarpışmaları değil, yandan ve arkadan gelebilecek darbeleri de algılayan PreCrash 360, akıllı güvenlik algoritmaları sayesinde adaptif koruma stratejileri uygular. Böylece sürücü ve yolcular için maksimum güvenlik sağlarken, çarpışma anındaki yaralanma riskini en aza indirir.
Geri Görüş Kamerası "Rear Assist"
Geri Görüş Kamerası “Rear Assist”, geri sürüşlerde veya park esnasında olası kazaları önlemek amacıyla sürücüye destek verir.
Bu sistemde radyo ya da radyo navigasyon sistemlerinin ekranına yansıtılan kamera görüntüsü, aracın arkasında yer alan bölgenin sürücü tarafından görüntülenmesini sağlar.
Ekran üzerinden görüntülenen kamera görüntüsüne ek olarak, direksiyon pozisyonuna paralel olarak aracın ilerleyeceği yol, şeritler yardımıyla ekran üzerinde gösterilir ve sürücüye park etme sürecinde destek olunur. Bu şeritler otomobilin mevcut direksiyon açısı ile hangi yöne gideceğini veya direksiyonun ne zaman döndürülmesi gerektiğini net bir biçimde belirtir.
Gesture Control "Harekete Duyarlı Kontrol Özelliği"
Bilgi ve Eğlence Sistemi ekranı üzerinde sağdan sola veya soldan sağa el hareketleriyle menü fonksiyonları arasında ekrana dokunmadan geçiş yapmayı ve bilgi eğlence sistemi içerisindeki birçok özeliğin kontrolünü rahatlıkla sağlayabileceğiniz Harekete Duyarlı Kontrol “Gesture Control” özelliği sayesinde yepyeni bir teknolojiyle tanışmanızı sağlıyor. Harekete duyarlı kontrol özelliği yeni nesil "Discover Pro" Bilgi ve Eğlence Sistemi ile sunulmaktadır.
Geçiş Derinliği
Geçiş derinliği, lastiğin temas ettiği nokta ile motorun hava giriş ya da çıkış noktası arasındaki mesafeyi tanımlayan derinliktir. Sözkonusu bir Touareg ise bu derinlik sizi biraz şaşırtabilir. Çünkü; Touareg, 580 milimetreye varan derinliklerde bile kusursuz bir geçiş imkanı sunmaktadır.
GTI
GTI, performans ve günlük kullanım dengesini mükemmel bir şekilde sunan efsanevi Golf'ün hot hatch versiyonlarından biri olarak ilk kez 1976'da yollara çıktı. GTI, yıllar içinde hız, çeviklik ve sürüş keyfiyle özdeşleşen bir ikon haline gelmiştir. Güçlü turboşarjlı motoru, sportif şasi ayarları ve hassas direksiyon tepkisiyle GTI, her virajda heyecan veren bir sürüş deneyimi sunar. Kırmızı detayları, bal peteği desenli ön ızgarası ve ikonik GTI rozetleriyle tasarım anlamında da kendine özgü bir karaktere sahiptir. Volkswagen'in mühendislik ustalığını yansıtan GTI, saf sürüş keyfi arayanlar için bir tutku simgesi olmaya devam ediyor.
Görsel Park Desteği
Görsel park desteği, Volkswagen modellerinin park etme işlemini kolaylaştırmak ve sürücüye yardımcı olmak için kullanılan bir sürüş yardımcısı teknolojisdir. Bu ekipman, özellikle dar park alanlarında veya karmaşık manevralar gerektiren durumlarda sürücülere büyük bir kolaylık sağlar.
Görsel park desteği, aracın arkasını veya çevresini izlemek için kullanılan sensörlerle birlikte çalışır. Sürücü park etme işlemine başladığında, araçın çevresindeki nesneleri algılar ve bunları bilgi ve eğlence sisteminde gösterir. Bu görsel bildirim, sürücünün aracı güvenli bir şekilde park etmesine yardımcı olur.
Gündüz Sürüş Farları
Gün boyunca aracınızda sunulan ilave aydınlatmalar, yolculuklar sırasında oluşabilecek olası kaza risklerini azaltır.
Gündüz sürüş farları, aracınızın ön farlarına ya da tampon bölgesine entegre edilmiş bağımsız aydınlatmalardır. Sürüş güvenliğini desteklemesi ve karşıdan gelen araçların gündüz ve tüm hava koşullarında fark edebilmesi için kontak açıldığında devreye girer.
Güvenli Direksiyon Kolonu
Güvenli direksiyon kolonu, çarpışma sırasında teleskop yapısına benzer bir şekilde iç içe geçen ve böylece direksiyonun iç mekâna girmesini önleyen özel bir tasarıma sahiptir.
Teleskopik bağlantılar ve ilave eklemler, direksiyon hareketinin bir çarpışma sırasında büyük ölçüde sönümlenip ortadan kaldırılmasını ve zarar vermemesini sağlar. Bu sayede sürücünün yaralanma olasılığı azaltılır. Ayrıca, kaza sırasında direksiyonun ve hava yastığının belli bir açıda kalması sağlanır ve sürücü için ilave koruma sunulur. Sönümleme fonksiyonuna sahip entegre edilmiş kaydırma mekanizması, tekniğin izin verdiği en iyi şekilde göğüs ve başa binen baskıları azaltır.
Güvenlik Sistemleri
Güvenlik sistemlerinin görevi, araç içerisinde bulunan yolcuların yaralanma tehlikesini mümkün olan iyi şekilde önlemektir.
Önden çarpışma sonucunda oluşan kazalardaki en önemli güvenlik sistemi birleşenleri şunlardır; kemer gergi sistemine ve kemer güç sınırlayıcısına sahip doğru bir şekilde takılmış emniyet kemerleri, sürücü ve ön yolcu hava yastıkları (varsa diz hava yastığı) ve doğru bir şekilde ayarlanmış koltuklar ile koltuk kafalıklarıdır.