Egzantrik Mili

Volkswagen Sözlük Egzantrik Mili

Egzantrik mili, emme ve egzoz valflerinin doğru zamanda ve doğru sırada çalışmasını sağlayarak ateşleme sistemini kumanda etmekle görevlidir. Valflerin açılma sürelerini optimum şekilde düzenleyerek sistemin kusursuz bir şekilde farklı sürüş tiplerine adaptasyonunu sağlar.

Bu sayede çok farklı devir aralıklarında ve motor yüklerinde ideal gaz değişimi sağlanır. Yakıt tüketimi ve zararlı madde emisyonları düşürülür, tork ve motorun çalışma konforu arttırılır. Üstten çift kam miline sahip olan motorlarda artan valf sayısına bağlı olarak silindir başına düşen kesişim alanı artırılarak motor verimi artar ve daha etkin gaz değişimi sağlanır.

Bu sistemlerde sunulan değişken subap zamanlaması sayesinde valf açılış ve kapanış zamanlamaları belirli parametrelere bağlı olarak değişkenlik gösterir ve etkin gaz değişimi sağlanır.

 

 

Egzoz Gazı Arıtma Sistemi

Volkswagen Sözlük Egzoz Gazı Arıtma Sistemi

NOx depolu katalitik konvertör , asil metal katalizatöründen ve NOx depolama bileşeninden oluşan bir kombinasyonla azot oksitlerin geçici bir süre için depolanmasını sağlar. Belli aralıklarla depolanan azot oksit bileşeni, sürekli olarak okside edilerek egzoz gazı sürecinden çıkartılır.

Düzenli aralıklarda depolanmış olan azot oksitleri, azot oluşturacak şekilde indirgenir ve katalizatör bir sonraki depolama süreci için hazır duruma getirilir.

 

 

Egzoz Turbo Şarj Sistemi

Volkswagen Sözlük Egzoz Turbo Şarj Sistemi

Egzoz turbo şarj sistemleri, yanma için gerekli olan havayı yoğunlaştırarak motora yöneltilen havanın debisini arttırır. Atmosferik emişli motorlar ile kıyaslandığında (eşit motor hacminde), turbo şarj sistemini kullanan motorlarda performans, tork ve verimlilik önemli derecede artar.

Egzoz turbo şarj sistemi, statik şekilde birbirine bağlanmış olan iki adet türbinden oluşur. Bunlardan birisi, sıcak egzoz gazının oluşturduğu akışla tahrik edilir. Kompresör olarak adlandırılan diğer türbin ise statik bağlantı üzerinden tahrik edilir ve içeriye akan temiz havayı sıkıştırarak yoğunlaştırır. Hava hacmini azaltmak ve bu sayede yanma odasına daha fazla hava, yani daha fazla oksijen doldurmak üzere yoğunlaştırılmış havanın sıcaklığı bir soğutucu vasıtasıyla (Intercooler) düşürülür. Egzoz turbo şarj sisteminin kullanımı ile sadece performans artışı değil, aynı zamanda ve daha önemlisi ciddi oranda enerji tasarrufu ve çok daha düşük emisyonlar da elde edilebilmektedir.

 

 

Eğim İniş Asistanı “Hill Decent Assist”

Volkswagen Sözlük Eğim İniş Asistanı

Motor yönetim sistemi ve eğim iniş asistanı, motor devrinin kısılması sayesinde ve gerekli olduğu durumlarda frenlere müdahale ederek arazi sürüşlerinde yokuştan güvenli ve kontrollü bir iniş yapılabilmesine olanak tanır.

Yokuş Aşağı Sürüş Asistanı ile zorlu eğimlerden kolay ve emniyetli bir şekilde geçilebiliyor. Araç hızı, sürücünün müdahalesine gerek duyulmaksızın, sabit bir şekilde adım hızında tutularak sürücünün üzerine binen yük azaltılır.

 

 

Elektrik Soketi

Volkswagen Sözlük Elektrik Soketi

Orta konsolda, aracın arka bölmesinde ya da bagaj bölmesinde bulunan 12 V’luk elektrik soketler, mobil cihazların bağlanmasına olanak tanır. Ayrıca birçok modelde opsiyonel olarak 230 V’luk bir priz de sunulmaktadır.

 

 

Elektrikli Açılır Cam Tavan

Volkswagen Sözlük Elektrikli Açılır Cam Tavan

Bazı  modellerinde kullanılan Elektrikli Açılır Cam Tavan, elektrikli olarak yukarı doğru kaldırma ve geriye doğru açılma fonksiyonlarına sahiptir.

Kompakt boyutları sayesinde, geriye doğru açılırken araç tavanının altına girerek gözden kaybolur ve bu bağlamda aerodinamik olarak verimlilik sunar. Elektrikli Açılır Cam Tavan, güneş ışınlarına karşı ek bir koruma önlemi olarak sert bir siperliğe sahiptir. Bu siperlik manuel olarak açılıp kapatılabilir.

 

 

Elektrikli Ayarlanabilir ve Isıtmalı Aynalar

Volkswagen Sözlük Elektrikli Ayarlanabilir ve Isıtmalı Aynalar

Isıtmalı ayna fonksiyonu, soğuk havalarda dış dikiz aynalarında oluşan buğuların giderilmesini sağlar.

Dış dikiz aynalarının arkasında yer alan resistans sistemi yardımıyla ayna yüzeyini ısıtan sistem, ayna kumandası üzerinden devreye alındıktan sonra 10 dakika boyunca çalışır ve buğuları çözer. Arıca ayna kumandası R (right-sağ) konumuna getirildiğinde sağ dış dikiz aynası, L (left-sol) konumuna getirildiğinde sol dış dikiz aynası elektrikli olarak ayarlanabilir. Bunun için kumanda elemanı, aynanın hareket etmesi istenilen yöne itilerek ayarlanır.

 

 

Elektrikli Bagaj Kapağı

Volkswagen Sözlük Elektrikli Bagaj Kapağı

Elektrikli bagaj kapağı, sürücü koltuğundan veya uzaktan kumandalı anahtar ile rahat bir şekilde açılabilir.

Kapakta bulunan bir düğmeye basılması sonucunda ise kendi kendine kapanır. Tavan yüksekliği düşük olan garajlar gibi ortamlarda çarpmayı önlemek için maksimum açma yüksekliğini ayarlama olanağı tanınır.

 

 

Elektrikli Kapı Kapatma Desteği

Volkswagen Vakumlu Kapılar

Touareg modelinde opsiyonel olarak sunulan Elektrikli Kapı Kapatma Desteği sayesinde kapıların tamamen kapatılması için çok kuvvet uygulanmasına gerek olmaz. Kapıların hafif bir şekilde kapatılması ve tam oturmaması halinde bile kapı kilit yuvasındaki özel bir mekanizma sayesinde kapılar tamamen kapanacak şekilde yerine oturur.

 

 

Elektrikli Katlanır Dış Dikiz Aynaları

Volkswagen Sözlük Elektrikli Katlanır Dış Dikiz Aynaları

Elektrikli katlanır dış dikiz aynaları, sunmuş olduğu konforla hayatınızı kolaylaştıracak.

Kısıtlı geçiş imkanı olan yollarda sürüş yaparken veya aracınızı dar yollara park ettiğinizde, dış dikiz aynalarını katlamak olası kazaları önlemek için faydalı  bir önlemdir. Kokpitte yer alan ayna kumanda elemanı üzerinden tek bir hareketle kolayca katlanabilen dış dikiz aynaları sayesinde bu işlemi pratik bir şekilde gerçekleştirebilirsiniz. Ayrıca bazı modellerde elektrikli katlanır dış dikiz aynaları, çevresel aydınlatma fonksiyonu ile birlikte sunulmaktadır.

 

 

Elektro-Hidrolik Servo Direksiyon

Bilinen hidrolik direksiyonun geliştirilmiş bir türüdür. Temel farkı, direksiyon desteği için gerekli hidrolik basıncın motora bağlı bir kayışla değil de ayrı bir elektrik motoruyla sağlanmasıdır.

Çok düşük hızlarda veya araç durur haldeyken, yüksek direksiyon desteği için hidrolik pompanın basınç miktarı arttırılır. Yüksek hızlarda ise, destek gerekli olmadığından devir sayısı düşürülür. Enerji çekişi ihtiyaca uygun şekilde gerçekleştiğinden, elektro hidrolik servo direksiyon yakıt tasarrufu yapılmasına yardımcı olur.

 

 

Elektro-Mekanik Servo Direksiyon

Elektro Mekanik Servo Direksiyon

Hıza bağlı şekilde ayarlanan elektrikli bir güç destekli yardımcı direksiyondur ve sadece sürücünün ihtiyaç duyduğu anlarda devreye girer.

Hidrolik bileşenlere hiç ihtiyaç duymadan çalışır. Hidrolik servo direksiyonlara kıyasla bu direksiyon türünün avantajları arasında daha düşük yakıt tüketimi, yenilenmiş konfor ve güvenlik fonksiyonları yer almaktadır. Direksiyonun aktif bir şekilde orta konuma geri getirilmesi orta hissini iyileştirir ve yan rüzgâr kompansasyonu, tek taraflı eğimli yollarda veya sabit yan rüzgârda sürücü üzerindeki yükü azaltır. Otomatik Park Sistemi "Park Assist" ve Şerit Takip Asistanı "Lane Assist" gibi destek fonksiyonları da onun yardımıyla gerçekleştirilir. Direksiyon desteğinin ilgili motor tipine ve donanıma özel bir şekilde uyarlanması da eşsiz bir direksiyon hissi sunar.

 

 

Elektro-Mekanik Park Freni

Volkswagen Sözlük Elektromekanik Park Freni

Standart el freninin yerini alan Elektro-Mekanik Park Freni konsolda yer alan bir buton sayesinde aktive edilir.

Standart el freninin kalkmasıyla ön koltukların arasında eşya gözleri için daha fazla yer açılmıştır. Elektro-Mekanik Park Freni iki dişli elektrik motoru yardımıyla arkadaki disk frenlerini kumanda eder. Bu sistem elektromekanik bir yapıya sahip olmasına rağmen, merkezi araç elektriği devre dışı kaldığında da park edilmiş olan aracı güvenli bir şekilde sabit tutacak yapıda tasarlanmıştır. Gösterge panelinde ve buton üzerinde yer alan kontrol ışıkları, park freninin etkin durumda olup olmadığını gösterir.

Kolay kullanımı dışında, Elektro-Mekanik Park Freni sunmuş olduğu dinamik kalkış asistanı ve Auto Hold fonksiyonu ile sürücüsüne ek konfor ve güvenlik fonksiyonları sağlar.

 

 

Elektronik Amortisör Ayarı "CDC"

Volkswagen Sözlük Elektronik Amortisör Ayarı

Elektronik Amortisör Ayarı "CDC", süreklilik sunan ve önceden programlanmış kumandalı bir havalı süspansiyon uyarlamasıdır.

Elektronik Amortisör Ayarında, optimum amortisör ayarının hesaplanması için eşzamanlı olarak birçok sayıda parametre değerlendirilir. Elektronik kumandalı amortisörler hıza ve yol durumuna bağlı olarak ayarlanır. Kumanda, tekerleklerde ve karoseri üzerinde bulunan hızlanma sensörlerinden gelen bilgileri kullanarak gerekli amortisör ayarını hesaplar.

Sürücü buna ilave olarak amortisörün karakteristiğine de etki edebilmektedir. İki temel ayar mevcuttur; daha sert tasarlanmış olan sportif versiyon ve konforu ön plana çıkartan ikinci bir versiyon.

Elektronik Amortisör Ayarına sahip Havalı Süspansiyon bu şekilde daha fazla sürüş konforu, zevki ve güvenliği ile birlikte asfaltsız zeminlerde ve arazide iyileştirilmiş kullanabilirlik sunar. Bu sayede karoseri hareketleri dengelenir ve titreşimler optimum şekilde sönümleniyor.

 

 

Elektronik Diferansiyel Kilidi "EDL"

Volkswagen Elektronik Diferansiyel Kilidi

Elektronik Diferansiyel Kilidi “EDL”, tutuş özellikleri birbirinden çok farklı olan zeminlerde güvenli ve konforlu kalkış imkânı tanır.

Bir tekerleğin patinaj yapması durumunda, Elektronik Diferansiyel Kilidi "EDL", o tekerleğe hassas bir şekilde fren uygular ve güç daha iyi tutuşa sahip olan tekerleğe aktarılır. Elektronik Diferansiyel Kilidi, lastik aşınmasını azaltır ve yaklaşık 40 km/s hıza kadar (4MOTION: yaklaşık 80 km/s kadar) çalışır. Elektronik Diferansiyel Kilidi, yazılım fonksiyonu olarak elektronik stabilizasyon programının “ESP” ve anti patinaj sisteminin “ASR” bir bileşenidir.

 

 

Elektronik Dinamik Diferansiyel Kilidi "XDS"

Elektronik Dinamik Diferansiyel Kilidi “XDS”, bilinen EDL fonksiyonunun geliştirilmiş ve genişletilmiş versiyonudur.

Ancak, XDS çekiş kaybına odaklanmak yerine hızlı viraj geçişlerinde virajın iç bölgesinde bulunan ön tekerlek yükünün azalmasına tepki verir. XDS, tekerleğin patinaj yapmasını önlemek için virajın iç bölgesindeki tekerleğe ESP hidroliği üzerinden fren basıncı üretir. Bu şekilde çekiş iyileştirilir ve yetersiz yönlendirme eğilimi azaltılır. Bu esnada basınç seviyesi yaklaşık 5 bar’dan 15 bar’a kadar uzanan aralıkta hareket edebilmektedir. Sürüş izlenimi, ayarlı bir diferansiyel kilidinin hafifletilmiş şekline benzer. Tek taraflı, hassas bir fren basıncı yapılandırılması sayesinde daha sportif, daha hızlı ve hedef konusunda daha hassas bir viraj kabiliyeti elde edilir.

 

 

Elektronik Gaz Pedalı

Volkswagen Elektronik Gaz Pedalı

Günümüz araçlardaki gaz pedalı bir sensör gibi etki eder. Bu sensör, pedal konumunu göz önünde bulundurarak sürücünün talep ettiği performansı algılar.

Motor elektroniği, oluşan sinyalleri dikkate alarak gaz kelebeğini, turbo veya kompresör şarj basıncını ve ateşlemeyi kumanda eder. Bu elektronik sistem, elektronik motor kumandasını kolaylaştırır, hızlı bir şekilde tepki verir ve Elektronik Stabilizasyon Programı "ESP" için teknolojik bir ön koşul oluşturur.

 

 

Elektronik Motor Çekiş Kontrolü "MSR"

Volkswagen Elektronik Motor Çekiş Kontrolü

Elektronik Motor Çekiş Kontrolü "MSR", kaygan zeminde motor freni ektisi sayesinde tahrik tekerleklerinin bloke edilme ihtimalini önler. Bu durum sürücü aniden ayağını gazdan çektiğinde veya hızlı bir şekilde vites küçülttüğüne ortaya çıkmaktadır. Motor freni etkisi nedeniyle tahrik tekerleklerinde kayma meydana gelebilir. Bu kayma, kısa süreliğine zemin tutuşunun kaybedilmesine ve sürüş durumunun dengesizleşmesine neden olur. MSR, bu durumlarda sürüş dengesini muhafaza eder ve böylece güvenliği arttırır.

MSR, gerekli bilgileri tekerlek devir sensörlerinden ve motor ya da şanzıman kontrol ünitesinden alır. Kontrol ünitesi tahrik tekerleklerinde kayma algıladığı anda MSR veri yolu üzerinden motor kontrol ünitesine bilgi verir. Tahrik tekerlekleri yeniden araç hızına uygun şekilde dönene kadar, motor devri hafif bir şekilde arttırılır. Bu sayede araç yönlendirilebilir durumda kalır ve sürüş dengesi muhafaza edilir.

 

 

Elektronik Motor Yönetimi

Volkswagen Elektronik Motor Yönetimi

Elektronik Motor Yönetiminin başlıca görevi, mümkün olan en verimli motor işletimini garanti etmek için tüm parametreleri sürekli süreç kumandası eşliğinde koordine etmektir.

Elektronik Motor Yönetiminin kumanda işlevleri devir sayısı, motor sıcaklığı, yakıt kalitesi (bir vuruntu sensörü üzerinden belirlenir) ve gaz pedalı konumu dikkate alınarak gerçekleştirilir. Kontrol ünitesine gelen tüm bilgiler işlenir ve bu işlemler sonucunda münferit yapı grupları için gerekli kumanda sinyalleri belirlenir. Verilerin tümüyle başa çıkmak için 16 veya 32 Bit işlemcilere gerek duyulur.

Motor tipine bağlı olarak ateşleme anı, enjeksiyon miktarı, enjeksiyon süresi, egzoz gazı geri basıncı, gaz kelebeği konumu, değişken emme manifoldu konumu, değişken türbin geometrisi (egzoz turbo şarj sisteminde) ve kam mili ayarı gibi parametreler kumanda edilmektedir. Normal işletimden sapmalar söz konusu olduğunda ilgili bilgiler arıza hafızasına kaydedilir ve böylece gelecek serviste bu hususun ele alınmasını mümkün kılınır.

 

 

Elektronik Stabilizasyon Programı "ESP"

Volkswagen Elektronik Stabilizasyon Programı

Elektronik Stabilizasyon Programı "ESP", savrulma tehlikesi gibi kritik sürüş durumlarını önceden algılar ve aracın savrulmasını önlemeye yardımcı olur.

ESP’nin kritik sürüş durumlarına tepki verebilmesi için sürekli olarak gerekli verilerle bilgilendirilmesi gerekir. Örneğin; sürücünün direksiyonu ne tarafa kırdığı ve aracın ne yönde hareket ettiği gibi... Sistem, birinci sorunun cevabını sistem direksiyon açısı ve tekerlek devir sayısı sensörlerinden alır. Kontrol ünitesi bu iki bilgiyi kullanarak optimum hareket yönünü ve optimum sürüş tutumunu hesaplar. Aracın savrulma oranı ve yanal akselerasyonu da bu önemli bilgiler arasında yer alır. Kontrol ünitesi bu bilgiler yardımıyla aracın gerçek durumunu hesaplayabilir.

ESP, aracın viraj geçişlerindeki hızının viraja uygun olmaması, yol yüzeyindeki beklenmedik değişikliklerle karşılaşması (ıslaklık, buzlanma, kirlenme) veya ani direksiyon manevrası gibi durumlara tepki vermesi gibi olası dengesizlikleri önler. Dengesizliğin, aracın viraj dışına savrulması (understeer: aracın, tekerlekler doğru yöne çevrilmiş olmasına rağmen viraj kenarına doğru itilmesi) veya aşırı yönlendirme (oversteer: aracın arka tarafının savrulması) ile ortaya çıkması bir fark yaratmaz.

Elektronik Stabilize Programının elektronik kontrol ünitesi dengesizliğin türünü sensör sistemi tarafından sağlanan bilgiler üzerinden algılar ve düzeltmeyi fren sistemine ve motor yönetimine gerçekleştirdiği müdahaleler üzerinden kumanda eder. ESP, yetersiz direksiyon hareketi uygulandığında (understeer) virajın iç bölgesinde bulunan arka tekerleği frenler. ESP aynı zamanda araç tekrar dengelenene kadar motor gücünü azaltır. ESP, aşırı yönlendirmeyi ise (oversteer) virajın dış bölgesindeki ön freni hedefli bir şekilde tetikleyerek ve aynı zamanda motor ve şanzıman yönetimine müdahale ederek önler.

Deneyimlerin artması ve belirgin oranda daha hassas sensör sistemleri kullanılması, bu karmaşık ayar sisteminin sürekli şekilde geliştirilmesine olanak sağlıyor.

Sistem, aşağıda belirtilen güvenlik ve konfor fonksiyonlarını içerir:

  • ABS “Anti Blokaj Fren Sistemi”
  • EBD “Elektronik Fren Gücü Dağıtımı”
  • HVV “Arka Aks Tam Frenleme”
  • ASR “Anti Patinaj Sistemi”
  • EDL “Elektronik Diferansiyel Kilidi”
  • MSR “Elektronik Motor Çekiş Kontrolü”
  • HBA “Hidrolik Fren Asistanı”
  • Overboost “Hidrolik Ek Güçlendirme”
  • HBV “Hidrolik Fren Kuvveti Güçlendirmesi”
  • Römork Stabilizasyonu
 
 

Emme Manifoldu

Volkswagen Emme Manifoldu

Motordaki yanma işlemi için gerekli olan hava, emme manifoldu üzerinden emme valfine, burdan da silindirin içine aktarılır. Motorun değişken performans ihtiyacına bağlı olarak emme manifoldu üzerinde değişiklikler yapılabilir. Ancak bu şekilde tüm koşullarda ve devir hızlarında silindirlerin yeteri miktarda hava ile beslenmesine imkân sağlanabilir. Bu da çok yollu emme manifoltu sistemi ile mümkündür.

Düşük devir hızlarından olabildiğince hızlı bir şekilde yüksek devir aralıklarına ulaşmak için uzun emme manifoldu kullanılır. Yüksek devirlerde ise optimum performans gücünün sağlanması için daha kısa emme manifolduna ihtiyaç duyulur. Emme manifoldu, sahip olduğu elektronik kumandalı kelebek sistemi sayesinde, düşük devir hızlarında uzun boru üzerinden hava aktarımı sağlarken, yüksek devir hızlarında ise daha kısa boru mesafesi sunar.

 

 

Emniyet Kemeri

Volkswagen Emniyet Kemeri

Yolcu koruma sisteminin en önemli koruma bileşenlerinden biri de üç noktalı otomatik emniyet kemeridir.

Üç noktalı otomatik emniyet kemerinin görevi, olası bir kaza durumunda tüm yolcuları koltuklarında tutmak, yolcuların olabildiğince yolcu bölmesi ile birlikte hareket etmelerine olanak tanımak ve aşırı ya da kontrolsüz güçlere maruz kalmamalarını sağlamaktır. Emniyet kemerleri kolaylıkla takılmak için tasarlanmıştır ve her türlü vücut ile oturma pozisyonları için en iyi konfor koşullarının sağlanması için gerekli tüm ihtiyaçları karşılar. Emniyet Kemeri Gergi Sistemi, çarpışma sırasında var olan kemer boşluklarını sıkar ve kemerin vücuda sıkıca oturmasını sağlar. Emniyet kemeri  güç sınırlayıcı sistemi ise maksimum kemer üzerinde kaza anında oluşa kuvveti azaltır ve bu sayede araç içerisinde bulunan yolcuların üst vücutlarına gelebilecek yararlanmalara karşı büyük koruma sunar.

 

 

Euro NCAP

Volkswagen Euro NCAP

Günümüzde araç teknolojisi için en önemli kriterlerden biri; Euro NCAP.

Euro NCAP, New Car Assessment Programme, yani Yeni Araç Değerlendirme Programı... Euro NCAP üyeleri arasında çeşitli AB devletlerinin trafik kurumları, FIA ve ADAC gibi merkezleri Avrupa’da bulunan otomobil kulüpleri bulunur.

Euro NCAP tarafından tanımlanmış olan testler aşağıdaki 4 alana ilişkin değerlendirmeler sunar:

  • Yetişkin sürücü ve yolcuların korunması.
  • Çocukların korunması.
  • Yayaların korunması.
  • Sürücü destek sistemleri.
 
 

Evden Çıkış “Leaving Home” Fonksiyonu

Volkswagen Evden Çıkış Fonksiyonu

Sürücü uzaktan kumandayı kullanarak kapıların kilitlerini açtığında (evden çıkış/leaving home) kısa farlar, LED gündüz sürüş farları, dış dikiz aynalarının gövdelerinde yer alan çevre aydınlatmaları, stop lambaları ve plaka aydınlatması açılır.

Bu şekilde aracın dış aydınlatması karanlıkta araca giden yolun aydınlatılması için kullanılabilir. Aydınlatmanın açık kalma süresi çok fonksiyonlu gösterge üzerinden ayarlanabilir.

İlgili Linkler:

 
 

Eve Geliş "Coming Home" Fonksiyonu

Volkswagen Eve Geliş Fonksiyonu

Eve Geliş Fonksiyonunda, araç terk edildiğinde kısa farlar, dış aynaların gövdelerinde bulunan çevresel aydınlatma lambaları, arka park lambaları ve plaka aydınlatması gecikmeli bir şekilde kapatılır

Bu sayede sürücü ve yolcular, önceden belirlenebilen bir süre boyunca iyi aydınlatılmış bir yolda yürüyebilirler (eve geliş). Sürücü, uzaktan kumandayla kapıların kilitlerini açtığında da aynı şekilde tüm bu lambalar açılır (evden çıkış) ve böylece evden araca giden yolun aydınlatılması sağlanır.